annanordlund

2009-01-25
19:56:29

Jag är en bokmal
Kom på idag att jag är inne på sista kapitlet på den sista boken i bokhögen jag lånat av mamma så jag surfade in på adlibris.
Beställde 3:e och 4:e boken av Gossip Girl serien, riktigt lätta böcker att plöja igenom, dessutom intressanta då man ser på serien :) Beställde boken Kleopatras Kam också, en nyhet i pocketdjungeln, verkar underhållande.

Hittade också boken jag velat läsa länge:  Mamma sa att jag var sjuk.

" Julie Gregory överlevde Münchhausen by proxy, förmodligen den mest komplicerade och dödsbringande formen av barnmisshandel som är känd idag. Från sin tidiga barndom blev Julie Gregory regelbundet röntgad, opererad och medicinerad i en fåfäng kamp mot sjukdomar som skapades i hennes mors fantasi. Münchhausen by proxy (MBP) är världens hemligaste och farligaste form av barnmisshandel där vårdnadshavaren, oftast modern, uppfinner symtomen hos sitt barn därför att hon eftersträvar läkarnas uppmärksamhet."

Jag läser alla former av böcker, men just de verklighetsbaserade böckerna ligger mig varmt om hjärtat. Jag har fortfarande inte släppt självbiografin: En annorlunda barndom skriven av Iris Johansson. Hon beskriver sin uppväxt som autistisk flicka, boken är lite svårläst men det är ju inte konstigt? Den är otroligt läsvärd om man tycker att funktionshinder är intressant, tror dock att väldigt många övriga också skulle uppskatta boken och vidga sina vyer lite :)

Just nu längtar jag som en tok tills filmen Män som hatar kvinnor kommer ut på bio. Ni som inte läst Stieg Larssons böcker ännu bara måste! Jag var väldigt tveksam till den innan jag läste den för ca 1 år sedan. Men jag kunde inte släppa den! Har dessutom inte hört en enda dålig recension av böckerna heller. Jag funderar på att läsa om den nu innan filmen släpps. Dock tror jag inte att det finns något filmbolag i världen som skulle kunna göra boken rättvisa, men vi får hoppas :)

Jag är jättesugen på att lägga mig och läsa just nu men jag vill spara sista kapitlet lite, får nöja mig med Hälge som älsklingen lämnade hemma än så länge :)


Kommentar:
#1: Sara

Hej! tänkte bara tipsa dig om en annan bra bok. "Innan jag dör" av jenny downham. handlar om en sextonårig tjejs tio sista månader i livet.. hoppas allt är bra med dig! har du några planer på att komma ner hit snart? x-phest coming up :) saknar dig! kram S

2009-01-27 @ 23:18:38
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: